d-vitamin túladagolása

Mit kell tudni a D-vitamin túladagolás veszélyeiről?

Az elmúlt járványos időszakban egyre nagyobb figyelem irányult a D-vitamin bevitel fontosságára, hisz a D-vitamin immunrendszerre gyakorolt hatása vitathatatlan. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a D-vitamin zsírban oldódó vitamin, így a D-vitamin tartalmú étrend-kiegészítők – a természetes D-vitamin tartalmú ételekkel szemben – túladagolhatóak! Mennyi D-vitamint szedhetünk? Mik a D-vitamin túladagolás tünetei? Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat annak érdekében, hogy a gyakori D-vitamin hiány leküzdése mellett elkerüljük a D-vitamin túladagolás veszélyét is!

A D-vitamin szerepe

A D-vitamin (Calciferol), azaz a D-hormon létfontosságú tápanyag, amely kulcsszerepet játszik a csontrendszer, az izomzat, az idegrendszer felépítésében és működésében is.

Az utóbbi évtizedekben felismerték, hogy a D-vitaminnak kiemelkedő szerepe van az immunrendszer támogatásában is. A D-vitamin emellett szabályozza a kalcium és a foszfor felszívódását a bélrendszerből, egyensúlyban tartja az inzulinszintet, támogatja a tüdőt, valamint a szív- és érrendszer működését is.

A D-vitaminnak nem csupán a fertőzések leküzdésében van szerepe, hanem befolyásolja a daganatos megbetegedések kialakulását is.

A D-vitamin, mely összefoglaló neve a D1, D2 (ergokalciferol) és a D3 vitaminnak zsírban oldódó vitamin. A D3- vitamin hasznosul legjobban a szervezetben és ezt a vitamint a szervezet napfény hatására önállóan állítja elő. Ezen felül a D2 növényi eredetű, míg a D3 állati eredetű ételekből és étrend-kiegészítőkkel vihető be a szervezetbe.

A magyar lakosság túlnyomó része azonban D-vitamin-hiánnyal küzd a téli időszak végére, mert a zsírraktárak néhány hónap alatt teljesen kiürülnek. Éppen ezért a szakemberek télen a D-vitamin pótlását javasolják, ám nem mindegy, hogy ezt hogyan és milyen mértékben tesszük, mert a D-vitamin természetes úton nem, azonban étrend-kiegészítők útján túladagolható!

Mérhető-e a D-vitamin szint? – D-vitamin-hiány és túl magas D-vitamin szint

A szervezet D-vitamin értékét laborvizsgálattal a vér aktív D-vitamin szintjének mérésével állapítják meg. A D-vitamin ellátottságot, azaz kalcidiol (25-OH-D) szintet általában azoknál szokták mérni, akik a D-vitamin-hiány kialakulásának rizikócsoportjába tartoznak.

A D-vitamin-szintek meghatározása

  • Normál: 30 ng/ml vagy 75 nmol/l
  • Hiányos: 20 ng/ml vagy 50 nmol/l
  • Súlyos hiány: 10 ng/ml vagy 25 nmol/l

Enyhén magas D-vitamin szint: 100 ng/ml felett

Súlyos D-vitamin túladagolás: 300 ng/ml felett

D-vitamin hiány tünetei

D-vitamin-hiányt okozhatnak bizonyos gyógyszerek vagy egyes betegségek – például felszívódási zavarral járó bélbetegségek, illetve máj- és veseproblémák is.

A következő tünetek D-vitamin-hiányra utalhatnak

  • Állandó kimerültség, fáradtság
  • Gyakori légúti fertőzések
  • Csontproblémák – gyakori csonttörés, csontritkulás
  • Rossz fogak számának hirtelen növekedése
  • Izomgörcsök

Gyermekeknél intő jelek lehetnek:

  • Végtagok, mellkasi csontok deformálódása, súlyos esetben angolkór kialakulása
  • Fokozott hajlam csonttörésre
  • Puha koponyacsontok és boltozatos homlok
  • Mozgásfejlődés késése
  • Sápadt bőr

D-vitamin túladagolás tünetei és következményei

A D-vitamin napsugárzással, vagy ételekkel való túladagolása nem lehetséges. Extrém mennyiségű napozás vagy napsugárzásnak való kitettség esetén is csak akkor fordulhat elő, ha a szervezet túl magas a kalcium, vagy K2-vitamin szinttel rendelkezik.

A túlzott mennyiségű D-vitamin tartalmú étrend-kiegészítők bevitele, vagy ipari balesetek miatt kialakulhat a túladagolás, amelynek a tünetei a következők lehetnek:

  • gyomor- és bélrendszeri problémák: hányinger, hányás, hasmenés
  • levertség, gyengeség
  • feszült idegállapot
  • a kalciumszint megemelkedése – hiperkalcemia
  • meszesedés
  • nagy mennyiségű vizelet
  • vesekőképződés, vesekárosodás
  • csontok törékenyebbé válhatnak

D-vitamin bevitel ajánlott mennyisége

d-vitamin túladagolása

A hazai ajánlás napi D-vitamin-bevitelre (NE=Nemzetközi Egység, 1 NE = 0.025 μg D3-vitamin):

  • Csecsemők: 400-1000 NE
  • Gyermekek: 600-1000 NE
  • Serdülők: 800-1000 NE
  • Felnőttek és várandósok: 1500-2000 NE

A klinikai vizsgálatok alapján még 10 000 NE D-vitamin bevitele sem jelent feltétlenül kockázatot, hacsak nem áll fenn hiperkalcémia, vagy K2-vitamin hiány, de ennél többet semmiképp sem ajánlott bevinni a szervezetbe.

Bár az utóbbi években megnőtt a D-vitamin túladagolásos esetek száma, a D-vitamin túladagolás súlyos kimenetele rendkívül ritka. Magyarországon a D-vitamin hiány komolyabb probléma, mint a túladagolás, azonban az egészség megőrzésének érdekében nem szabad túllépni az ajánlásokat sem! Konzultáljunk szakorvossal D-vitamin étrend-kiegészítő szedésének megkezdése előtt!

Jó tudni! – Nem mindegy hogyan és mivel szedjük!

  • A D-vitamin felszívódásához szüksége van a szervezetnek a D-vitaminnal egyidejű zsírbevitelre is (bármilyen olaj, zsiradék megfelel – pl.: olívaolaj, vajaskenyér).
  • A D-vitamint nem szükséges naponta szedni, hisz a szervezet elraktározza azt.
  • A D-vitamin szedése mellett fontos a K2-vitamin bevitele is, mert a K2-vitamin a vér kalciumfeleslegét a csontokba vezeti megelőzve ezzel a felesleges lerakódásokat.
  • D-vitamin tartalmú étrend-kiegészítő szedése mellett a magnézium bevitelt is növelni kell, mert a D-vitamin hasznosulásához erre is szüksége van a szervezetnek.
  • D-vitamin mellett nem feltétlenül szükséges a kalcium bevitele, csupán ha kifejezetten kalcium-hiányos állapot feltételezhető. Ilyen például a menopauza időszaka, vagy, ha az egyén kalciumban szegény étrendet fogyaszt.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.