A mobile-first indexelés már évek óta téma, de mennyire voltál naprakész? Ebben a cikkben összefoglaltuk a Google mobil-első indexeléssel kapcsolatos legfrissebb híreket.
Néhány év eltelt már azóta, hogy a Google bejelentette és azóta a legtöbb weboldal átkerült a Google mobile-first indexébe és ez már nem felkapott téma a keresőoptimalizálásban. Ezért hasznos, ha ismerjük az előzményeket és azt, hogy hol tartunk ma.
A mobile-first indexelés évekkel ezelőtti bejelentése óta a Google most a Page Experience-re is hangsúlyt fektet, amely rangsorolási tényező és nagymértékben magába foglalja a mobilt.
Mielőtt belevágnánk a témába, nézzük meg a mobil-első index kezdeteit és az eddigi ismereteket. Majd utána rátérhetünk arra, hogy mit keres a Google a mobil használhatóság terén, mit jelent azonos élményt nyújtani mobilon és asztali számítógépen, hogyan tudsz megfelelni a Google elvárásainak a mobile-first index bevált gyakorlataival kapcsolatban.
Tartalomjegyzék
Mi az a mobile-first index
Nincs kétfajta Google indexelés
A Google kijelentette, hogy nincs külön mobile-first index. Ehelyett a mobile-first indexelés azt jelenti, hogy a Google elsősorban a weboldal mobil verzióját használja rangsorolási és indexelési célokra.
2018-ban a Google elmagyarázta, hogy a mobil indexeléssel a weboldal mobilbarát verziójának URL címe lesz indexelve.
Ha a weboldaladnak külön mobil és asztali URL-je van, a Google a mobil URL-t jeleníti meg a mobil felhasználóknak, az asztali URL-t pedig az asztali felhasználóknak. Ettől függetlenül az indexelt tartalom a mobil verzió lesz.
Áttérés a mobile-first indexre
2017 végén a Google bejelentette, hogy lassan elindítja a mobil indexelést.
2018 márciusában a Google bejelentette, hogy kiterjeszti a bevezetést és utasította a weboldalakat, hogy készüljenek fel.
Gyors előrelépés három évvel később és ekkor még nem minden weboldalt váltottak át a mobil indexre.
2020 júniusában a Google kijelentette, hogy bár a legtöbb weboldal be van állítva a mobil indexelésre, de sok még nincs.
A Google számos problémát említett a bevezetés késleltetésének okaként. Beleértve a robotok metacímkéit, a késleltetett betöltést, eszközök blokkolását, az elsődleges tartalom, valamint a mobil képekkel és videókkal kapcsolatos problémákat.
Végül a Google 2021 novemberében megszüntette a saját maga által megszabott határidőt, azzal magyarázva, hogy még mindig vannak olyan weboldalak, amelyek még nem szerepelnek a mobile-first indexben, mert nem álltak készen az áthelyezésre.
A Google kifejtette, hogy a felkészültség hiányát számos váratlan kihívás okozta, amelyekkel a weboldalak szembesültek. Ezért úgy döntöttek, hogy nem adnak meg konkrét dátumot az átálláshoz és szeretnék átgondolni a hátralévő nagyobb lépéseket ebbe az irányba.
Új weboldalaknál alap a mobile-first index
Ha a weboldal 2019.július 1. után került kihelyezésre, akkor a mobile-first indexelés alapértelmezetten engedélyezve lesz.
A Google 2019 májusában tette ezt a bejelentést és kifejtette, hogy a változás olyan weboldalakra vonatkozik, amelyek korábban ismeretlenek voltak a Google kereső számára.
A bejelentés részletesen kifejtette, hogy a Google miért teszi a mobil indexelést alapértelmezetté az új weboldalakon.
A Google szerint, miután az évek során egy okostelefonos Googlebottal feltérképezték az internetet, arra a következtetésre jutottak, hogy az új weboldalak jellemzően készen állnak az új típusú feltérképezésre.
Mobile-usability és Mobile-first indexelés nem ugyanaz
2019 januárjában Mueller kifejtette, hogy ha a tartalom nem megy át a „Mobile-usability” (mobil használhatósági) teszten, attól még áthelyezhető a mobil-első indexelésbe.
Még ha a Search Console „Mobile-usabilty” jelentése azt mutatja is, hogy a weboldalnak érvényes URL-jei vannak, ez még nem jelenti azt, hogy ezek az oldalak készen állnak a mobile-first indexelésre.
Mueller szerint a mobil használhatóság „teljesen elkülönül” a mobil indexeléstől. Következésképpen az oldalakon akkor is engedélyezhető a mobile-first indexelés, ha nem tekinthető használhatónak mobileszközön.
A magyarázata az volt, hogy egy weboldal attól függetlenül, hogy használható e mobil eszközön még tartalmazhatja mindazokat a tartalmakat, amelyek szükségesek a mobile-first indexeléshez. Szélsőséges példaként egy PDF fájlt említett, amit mobilon szinte lehetetlen lenne navigálni, nehéz kattintani a linkre, szöveg nehezen olvasható.
De ott van az összes szöveg és tökéletes indexelhető lenne a mobil indexeléssel. Tehát a mobil használhatóság nem egyenlő a mobil indexeléssel.
Összefoglalva, a mobilbarát és a mobilra reagáló elrendezések nem kötelezőek a mobile-first indexeléshez.
Mivel a mobilverzió nélküli oldalak továbbra is működnek mobil eszközökön, jogosultak lehetnek az indexelésre.
Azonos élmény mobilon és asztali számítógépen
A Google 2020 januárjában kiegészítette a mobil indexelés bevált gyakorlatait és nagy hangsúlyt fektetett az azonos élmény biztosítására mobilon és asztali számítógépeken, és ez a lépés nagyban megváltoztatta az online marketing világát.
Matt Southern nagyszerű összefoglaló listát adott arról, hogy a Google mit ért az azonos élmény alatt:
- Biztosítani kell, hogy a Googlebot hozzáférjen a mobil és az asztali oldalak tartalmához és erőforrásaihoz és elő tudja állítani azokat
- A mobil verzióban ugyanaz a tartalom legyen, mint az asztali weboldalon
- Ugyanazok a meta robots címkék használata a mobil és az asztali weboldalon
- Ugyanazok a címsorok használata a mobil és az asztali verzióban
- A két verzióban azonosak legyenek a strukturált adatok
A Google arra figyelmeztetett, hogy ha szándékosan kevesebb tartalom kerül megjelenítésre egy oldal mobilos verziójában, mint az asztali verzióban, akkor valószínűleg csökkenni fog a forgalom.
Ennek oka a Google szerint az, hogy nem tudnak majd annyi információt szerezni az oldalról, mint korábban, amikor az asztali verziót használták az indexelésre.
Ehelyett a Google azt javasolja, hogy a mobilos verzió elsődleges tartalma ugyanaz legyen, mint az asztali weboldalon. A Google még azt javasolja, hogy ugyanazokat a címsorokat használjuk a mobilos verzióban is.
A Google a mobile-first indexelés dokumentációjában megemlíti, hogy az indexelés során csak a mobil oldalon található tartalmat használják fel. Ezért biztosnak kell lennünk abban, hogy a mobilos verziónk ugyanazt a tartalmat tartalmazza, mint az asztali weboldal.
Bevált módszerek a mobile-first indexeléshez
A Google átfogó listát kínál a mobile-first indexelés bevált módszereiről, hogy hogyan biztosítsuk a felhasználók számára a legjobb élményt.
A Google által bevált gyakorlatként megosztott információk többsége nem számít újdonságnak.
Ehelyett a lista különböző ajánlásokat és tanácsokat tartalmaz, amelyeket a Google az évek során máshol is adott.
Az ajánlások listája mellett, amely az ugyanazon élmény létrehozására vonatkoznak mobilon és asztali számítógépen, további bevált módszerek a következők:
- A hibaoldal állapota legyen azonos a mobil és az asztali weboldalakon
- Kerüljük az URL-ek töredékeit a mobilweboldalon
- Győződjünk meg róla, hogy az asztali oldalak egyenértékű mobil oldalakkal rendelkeznek
- Search Console-ban a mobil és az asztali oldalak is legyenek ellenőrizve
- A hreflang linkek ellenőrzése külön mobil URL-eken is
- A mobil weboldal legyen képes kezelni a megnövekedett feltérképezési sebességet
- Robot.txt utasításai egyezzenek meg a mobil és az asztali weboldalakon
A Google egy teljes szakaszt kínál, amely a különálló URL-ekre vonatkozó javaslatokra összpontosít.
Érdemes megnézni a bevált módszerek dokumentumának „Hibaelhárítás” fejezetét is .
Ez a rész olyan gyakorlati hibákat tartalmaz, amelyek miatt a weboldal nem áll készen a mobil indexelésre vagy a helyezés csökkenéséhez vezethet miután átkerül.
Mueller kifejtette, hogy semmi sem változott a mobile-first indexeléssel azoknál a weboldalaknál, ahol a mobilos verziónak külön URL-jei vannak és használatban van a rel-canaonical. Azt javasolja, hogy a megjegyzések maradjonak változatlanok.
A Google a mobil URL-t gyűjtő URL-ként fogja használni, még akkor is, ha a rel-canonical az asztali URL-re mutat.
Mueller készített egy hasznos grafikát, amely egy előtte és utána indexelési folyamatot mutat be az asztali és m-pont URL-ekhez.
Még egy megjegyzés a bevált gyakorlatokról.
A Google mobile-first indexelés bevált gyakorlatokról szóló dokumentációja kijelenti, hogy bár nem szükséges, hogy az oldalak mobil verzióval rendelkezzenek ahhoz, hogy megjelenjen a Google keresési eredményei között, de nagyon erősen ajánlott.
Ha nincs mobilos verzió, akkor felhasználók a rossz élmény miatt valószínűleg nem fogják használni az oldalt.
Nem csak arra kell koncentrálni, hogy az oldalakat rangsoroljuk a keresési eredmények között, hanem arra is, hogy a látogatónak jó élményben legyen része az oldalon.
Page Experience – Felhasználói élmény
Beszéljünk egy kicsit a Page Experience-ről, azaz az Oldallal kapcsolatos élményekről.
A Page Experience frissítés hivatalosan 2021-ben jelent meg mobileszközökön és mérési jeleket tartalmaz arra vonatkozóan, hogy a látogatók hogyan érzékelik a weboldallal való interakciót.
A Google szerint ez a felfogás túlmutat az oldalon megadott információértéken. Ezért a Google figyelembe veszi az oldal betöltési teljesítményét, vizuális stabilitást és interaktivitást, amelyet a Core Web Vitals (Alapvető webes vitals-mutatók) néven ismerünk.
A Page Experience megvizsgálja a mobilbarát jelleget, a HTTPS-t és a tolakodó közbeiktatott hirdetéseket is, amelyek már a rangsorolási algoritmus részét képezték.
Mobilbarát weboldal
2015-ben a mobilbarátságot rangsorolási tényezőként jelentették be.
Ez a tényező figyelembe vette a szöveg olvashatóságát, a kattintható elemek közötti távolságot és a lejátszhatatlan tartalmat.
Egy évvel később a Google bejelentette, hogy erősíti ezt a rangsorolási tényezőt.
A mobilbarát frissítés eredetileg csak a mobilos keresési eredményekre vonatkoztak volna, de most a mobil indexeléssel általánosságban is érvényesek.
Core Web Vitals – Oldalbetöltési sebesség
A Core Web Vitals olyan tényezőket foglal magába, amelyeket a Google fontosnak tart a felhasználó általános felhasználói élményében a weboldalon, ideértve az Largest Contentful Paint -LCP (legnagyobb vizuális tartalomválasz) , First Input Delay – FID (első interakciótól számított válaszkésés), és a Cumulative Layout Shift – CLS (elrendezés összmozgása).
Ezen tényezők mindegyike hozzájárul a felhasználói élményhez. A minősítésük lehet:
- Jó
- Fejlesztésre szorul
- Gyenge
De hogyan kapcsolódik mindez a mobil indexeléshez?
Sok átfedés van a Core Web Vitals és a mobile-first indexelés között, mivel mindkettő azt vizsgálja, hogy egy oldal hogyan teljesít egy mobileszközön.
Ennek összekapcsolásához kaphatunk tanácsot a Google által biztosított mobile-first indexelés egyik bevált gyakorlatából, aminek a mobilweboldal gyors betöltése a cél.
A Google konkrét ajánlásokat kínál, beleértve a Google PageSpeed Insights használatát és a „Speed” szakaszra való összpontosítást. Természetesen más eszközök is használhatóak a sebesség tesztelésére, többek között a GTMetrix és a WebPageTest.
A mobil oldalakat és az asztali oldalakat elkülönítve értékelik, ami azt jelenti, hogy nincs összesített pontszám a mobil és az asztali számítógépekre vonatkozóan, legalábbi egyelőre.
Google Search Console-ban elérhetőek az asztali és mobil oldallal kapcsolatos élményekről szóló jelentések.
Ahogy a mobil indexelésnél, úgy a Page Experience frissíténél is figyelni kell a weboldal asztali és mobil verziójára is.
Amikor a Google pontoz egy oldalt, akkor teszteli a felhasználó által meglátott oldalverzió sebességét, stabilitását és használhatóságát.
Itt válik bonyolultabbá a dolog. A Core Web Vitals esetében, ha az oldal rendelkezik AMP verzióval, a Google azt fogja használni az oldalélmény pontozására. A mobil verziót ehhez nem használnák, viszont a mobil indexeléshez azt térképezik fel.
Összefoglalva tehát, az AMP verziót használnák a Core Web Vitals pontozásra, a mobil verziót pedig a mobile-first indexelésre.
Teljesítmény javítása mobil indexnél
Nézzük meg melyek azok a módszerek, amik már biztosan beváltak a teljesítmény javításában.
Mobilon és desktopon azonos tartalom
Ha több verziója van a weboldalnak, akkor meg kell győződnünk arról, hogy a fontos tartalom minden verzióban megtalálható. Ilyenek a strukturált adatok, belső linkek, képek.
A Google arra is figyelmeztet a mobil indexelés bevált gyakorlataiban, hogy ha kevesebb tartalom van a mobilos verzióban, mint az asztali oldalon, akkor forgalom csökkenése várható, amikor a weboldalt áthelyezik a mobile indexelésre.
Google robot – hozzáférés engedélyezése
Használjuk ugyanazokat a meta robot címkéket a mobilos verzióban is, valamint kerüljük az elsődleges tartalom késleltetett betöltést (a Googlebot nem tud olyan tartalmat betölteni, amely felhasználói beavatkozást igényel) és engedélyezzük a Googlebotnak az erőforrások feltérképezését.
Strukturált adatok ellenőrzése
Ellenőrizzük, hogy a strukturált adatok megegyeznek az asztali és a mobil verzióban is és helyesek-e az URL-ek.
Mobil weboldal sebesség teszt
Az oldalsebességet már régóta figyelembe kell venni és ez még fontosabb a mobil indexelés és a Page Experience frissítés esetén.
Folyamatos hibajavítás
Ahogy a legtöbb SEO feladat, úgy a hibajavítás sem egy egyszeri munka. Folyamatosan figyelni kell az újonnan felmerülő hibákat és javítani őket. Építsünk ki egy szokást erre vonatkozóan, hogy rendszeresen megnézzük a Mobile-useabilty és a Core Web Vitals jelentéseket.
Google Mobile-first indexelés változások
Végezetül foglaljuk össze milyen változások történtek 2016 óta a Google mobile-first indexelésével kapcsolatban:
- 2016. november 4.: Kísérleteznek azzal, hogy az index mobile-first legyen
- 2017. december 18.: Felmérik a weboldalak felkészültségét és óvatosan bevezetik a mobile-first indexelést a kész weboldalakon
- 2018. március 26.: Szélesebb körben bevezették a mobile-first indexelést
- 2018. december 19.: Search Console-on keresztül értesítik a weboldal tulajdonosokat, ha áthelyezik az oldalt mobile-first indexelésre.
- 2019. május 28.: Az új, Google kereső számára korábban ismeretlen weboldalakon alapértelmezetten engedélyezve lesz a mobile-first indexelés 2019. július 1.-től.
- 2020. május 4.: Minden weboldalon engedélyezve lesz a mobile-first indexelés 2020. szeptemberétől
Láthatjuk, hogy sok mindent kell tudni és észben tartani a mobile-first indexelésről.
Ügyelj arra, hogy kövesd a bevált módszereket és kövesd figyelemmel a weboldalad teljesítményét, hogy sikeres legyél a mobil indexelés világában.